Lelaki Muda HebaT Diranjang, Ramai Mummy Dan Daddy Gersang Rela Berkorban.

Tidak sedikit orang yang mencebik apabila Yuni Shara dan Raffi Ahmad menjalin hubungan cinta. Ini kerana usia pasangan kekasih itu yang jauh berbeza. Padahal, wanita menjalinkan hubungan dengan lelaki yang lebih muda bukanlah perkara baru.

Lihat saja pasangan Misye Arsita-Agus Leo yang berbeza usia 6 tahun, Nia Daniaty-Farhat Abbas dengan selisih 12 tahun, Dian Nitami dan Anjasmara, serta Nassar KDI-Muzdalifah. Biarpun suaminya lebih muda, hubungan mereka bertahan hingga sekarang. Pelakon Demi Moore juga pernah berkahwin dengan Ashton Kutcher yang lebih muda, namun akhirnya bercerai.

Menurut ahli psikologi, Ratna Supradewi, wanita yang memiliki pasangan lebih muda biasanya sudah mantap daripada segi sosioekonominya. Rata-rata usia mereka melebihi 30 tahun, hidup berdikari dan mempunyai pekerjaan sendiri. Mereka menjalinkan hubungan dengan lelaki lebih muda mungkin kerana lelaki yang sebaya sudah berkahwin dan mempunyai anak.

"Tambahan pula, kebanyakan teman sepejabat adalah daripada golongan lelaki yang lebih muda," jelas ahli psikologi yang juga seorang pensyarah itu. Lebih-lebih lagi jika teman lelakinya itu dapat memenuhi harapannya. Jadi, mengapa tidak menjalinkan hubungan istimewa?

Menurut Ratna lagi, hubungan wanita dengan jejaka yang lebih muda masih dianggap normal, selagi si lelaki tidak berasa terpaksa. Mungkin si lelaki memang ingin memiliki pasangan yang mantap agar dapat membimbingnya. Lelaki sebegitu tidak mahu menjalin hubungan dengan wanita yang lebih muda, yang biasanya lebih manja. "Jadi dia memilih wanita yang dapat mengurus dan membimbingnya," jelas beliau.

Walau bagaimanapun, Ratna mengakui bahawa pada umumnya wanita cenderung memilih pasangan yang lebih tua kalau tidak pun sebaya. Namun usia bukanlah satu-satunya faktor pengukur kematangan berfikir dan emosi. Kadang-kadang lelaki muda juga matang psikologinya dan mampu membuatkan pasangannya berasa selesa untuk menjalinkan hubungan mesra.

Mungkin juga wanita memilih lelaki lebih muda kerana ia membuatkan hidup mereka lebih bersemangat. Secara umum, lelaki yang lebih muda adalah lebih aktif, lebih menyeronokkan apabila bersiar-siar atau keluar bersama dan masih gemar melakukan aktiviti mencabar seperti berkhemah dan mengembara. "Jika sebaya, mereka mungkin akan keletihan apabila pulang daripada bekerja dan hanya mahu berehat di rumah," katanya.

Ratna berpendapat, wanita yang memilih pasangan yang lebih muda biasanya memiliki keyakinan diri yang lebih tinggi. Mereka berasa yakin lantaran kedudukan diri yang sudah kukuh dan stabil. Di luar negara, isu wanita berpasangan dengan lelaki lebih muda sudah menjadi lumrah. Apatah lagi dalam kalangan selebriti, yang mana wanitanya sudah mapan.

"Sebaliknya di negara kita, jika dia dalam kategori wanita biasa, biasanya dia hanya mencari keselesaan dan merasai cabaran. Dan lelaki yang masih aktif melakukan pelbagai perkara mungkin menarik baginya,” jelas beliau.

Namun Ratna mengingatkan bahawa hubungan berbeza usia tetap ada halangannya. Ini kerana wanita mahu pun lelaki akan berkembang seiring pertambahan usia. Jika si lelaki semakin matang dan mantap sedangkan yang wanitanya tidak mampu mengimbangi perkembangan itu, maka masalah akan timbul.
Jadi menurut Ratna, wanita yang memiliki pasangan lebih muda harus berfikir tentang masa hadapan mereka. Katanya lagi, apabila usia bertambah setiap individu pasti akan berubah.

Beliau turut menyarankan agar perbezaan usia pasangan tidak terlalu jauh, hanya sekitar 4-5 tahun. Perbezaan yang tidak terlalu jauh membolehkan pasangan menghadapi halangan dengan lebih mudah berbanding mereka yang memiliki perbezaan usia melebihi 10 tahun.

Menjalin hubungan dengan lelaki lebih muda adalah suatu pilihan yang boleh diterima akal. Namun wanita harus memberi perhatian terhadap beberapa perkara agar hubungannya itu berkekalan.

Berikut beberapa tip daripada Ratna Supradewi:
  •     Wanita yang mempunyai pasangan lebih muda harus selalu bertenaga dan aktif.
  •     Wanita harus memiliki pengetahuan yang luas, memperluaskan wawasan selain sentiasa berusaha membangunkan diri.
  •     Wanita harus pandai menjaga kesihatan dan penampilan agar dapat mengimbangi kekasih / suaminya yang lebih muda.
  •     Pasangan berkenaan harus sentiasa dapat berkomunikasi dengan baik termasuk membincangkan masalah yang dihadapi.
  •     Wanita janganlah terlalu cemburu terhadap pasangannya yang lebih muda meski pun kekasih / suaminya itu mempunyai ramai kawan sebaya. Berikan ruang kepada mereka yang lebih muda.
sumber



Post a Comment

0 Comments