Anwar Sekolahkan Guan Eng Cara Betul Nak Jadi Menteri Kewangan.

Alamak... memang lucu dan bodo sombong punya Menteri Kewangan Malaysia Tuan Lim Guan Eng semenjak kebelakangan ini. Kerana perangainya macam kaduk naik junjung, Datuk Seri Anwar Ibrahim terpaksa sekolahkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng supaya lebih berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan awam kerana kata-katanya boleh menjejaskan pasaran.

Pemimpin de facto PKR itu berkata beliau telah mengingatkan Lim bahawa kata-katanya sekarang adalah kata-kata yang mencerminkan Kementerian Kewangan dan dari kerajaan yang memerintah Malaysia dan ianya bukan lagi pembangkang.

"Saya menemui dan memaklumkan kepada Lim Guan Eng bahawa status dan kedudukan menteri kewangan adalah tinggi.

"Setiap kenyataan (beliau) akan menjadi titik rujukan bagi para pelabur," katanya dipetik oleh portal berita Malaysiakini.
 Anwar mengulas mengenai pertikaian Lim dengan firma penarafan Perkhidmatan Pelabur Moody tentang hutang negara yang semakin teruk.

Moody telah mengekalkan hutang Malaysia pada 50.8 peratus daripada keseluruhan ekonomi manakala Lim menegaskan dan berkeras mahukan hutang negara diletakkan sekurang-kurangnya 80 peratus.

Anwar, yang merupakan bekas timbalan perdana menteri dan menteri kewangan, berkata Lim dan menteri lain diwajibkan untuk menjadi telus dan tidak sesekali mendedahkan penipuan.

"Dia boleh tugaskan satu atau dua menteri lain bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menerangkan ayat-ayatnya dengan lebih jelas dan terperinci," katanya.

Anwar telah menjadi menteri kewangan sejak tahun 1991 sehingga pemecatannya pada tahun 1998.

Post a Comment

0 Comments