Sial Pelancong Yang Berbogel Punca Berlakunya Malapetaka Gempa Bumi Sabah - Pairin Kitingan.

KUNDASANG - Malapetaka gempa bumi Sabah yang setakat ini telah meragut 11 nyawa pendaki adalah kerana sial pelancong Barat yang telah berbogel diatas puncak Gunung Kinabalu bulan lalu, kata Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

 Bercakap kepada pemberita pada hari Sabtu, beliau mengesahkan tragedi itu berpunca daripada tindakan 10 orang pelancong Eropah yang telah melanggar adat tempatan. Justeru beliau menggesa mereka yang terlibat untuk dibawa ke muka pengadilan untuk hukuman sewajarnya,lapor Malay Mail Online.

 "Sama ada orang lain percaya atau tidak, ia adalah apa yang kita percaya rakyat Sabah. Apabila gempa bumi berlaku, ia seperti pengesahan kepercayaan kita," katanya. "Ia adalah sebuah gunung suci dan anda tidak boleh mengambil ringan," katanya.

Pada 30 Mei, gambar lima lelaki telanjang di atas gunung yang muncul dalam media sosial, diikuti dengan gambar 10 pelancong - termasuk empat wanita - undressing berhampiran puncak selatan Gunung Kinabalu, The Star melaporkan. Sabah railed terhadap imej, kerana mereka menganggap suci gunung.

Pengarah Taman-Taman Sabah Datuk Jamili Nais berkata empat wanita dan enam lelaki telah berpecah dari kumpulan mereka dan pergi ke puncak selatan. Pelancongan mengabaikan amaran dari panduan gunung mereka dan menamai dia "bodoh" dan memberitahu beliau untuk "pergi ke neraka", apabila ia memohon mereka untuk menghentikan kerana ia mengambil kira semua pakaian mereka dan menimbulkan untuk gambar.

Surat tunjuk sebab telah dikeluarkan kepada panduan yang dengan kejadian itu. Semua panduan juga telah diberitahu untuk memastikan mereka dengan jelas menyatakan bahawa akan telanjang di atas gunung itu dilarang sama sekali semasa taklimat kepada pendaki di masa depan.

Sembilan lagi mayat ditemui pada hari Sabtu, menjadikan jumlah kematian kepada 11, dengan lapan orang masih belum didedahkan, Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Masidi Manjun berkata.

Post a Comment

0 Comments