Hari Dadah Se Dunia 2011: Kesihatan Global bermula dengan masyarakat bebas dadah



Tindakan Global untuk Komuniti sihat tanpa Dadah
24 Jun 2011 - Setiap tahun, kira-kira 210,000,000 orang menggunakan dadah haram; daripada jumlah itu, hampir 200,000 mati akibat. Namun, walaupun cabaran yang dihadapi oleh dadah, kesannya boleh dikurangkan. Hari Antarabangsa tahun ini terhadap Penyalahgunaan Dadah dan Pengedaran Haram (26 Jun) menekankan peranan komuniti yang boleh bermain dalam menangani cabaran dadah. "Pencegahan bermula dengan sebuah masyarakat yang mengambil berat terhadap golongan yang mudah terjejas dan ia melibatkan keluarga, guru, pemimpin belia dan mentor, antara lain. Kita mesti mula berfikir secara global dan bertindak secara tempatan untuk membendung penyalahgunaan dadah dan pengedaran dadah," kata Pengarah Eksekutif UNODC Yury Fedotov .


Dalam menangani penyalahgunaan dadah pencegahan, rawatan dan penjagaan, UNODC, bersama dengan pertubuhan masyarakat sivil terkemuka, menggalakkan pendekatan yang memberi sokongan dan strategi berasaskan komuniti dan dengan berbuat demikian meletakkan manusia di tengah-tengah sambutan.

Tidak ada satu saiz untuk semua penyelesaian untuk menangani cabaran dadah. Setiap masyarakat mempunyai set yang unik masalah dan keadaan. Sebab itulah tindakan khusus yang dibangunkan dengan penyertaan daripada semua sektor masyarakat berkenaan - daripada keluarga dan sekolah tempatan pembekal perkhidmatan kesihatan dan profesional penguatkuasaan undang-undang - adalah pilihan yang terbaik dalam menangani masalah berkaitan dadah.

Campur tangan berasaskan komuniti juga masuk akal kewangan; dengan bekerja bersama-sama, masyarakat boleh mewujudkan sinergi, membina infrastruktur yang sedia ada dan sumber memanfaatkan.

"Kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk mengatasi kedua-dua pengedaran dadah dan penyalahgunaan dadah, tetapi masyarakat juga boleh membuat sumbangan besar," kata Setiausaha Agung, Ban Ki-moon sempena Hari Antarabangsa terhadap Penyalah gunaan Dadah dan Pengedaran Haram. "Keluarga, sekolah, masyarakat sivil dan pertubuhan agama boleh memainkan peranan mereka untuk menghapuskan masyarakat mereka dadah. Perniagaan boleh membantu memberikan kehidupan yang sah. Pihak media boleh meningkatkan kesedaran mengenai bahaya dadah."

Dengan mendekati isu dadah dari perspektif menyeluruh dan penyertaan, lebih-lebih lagi, campur tangan berasaskan komuniti juga memastikan setiap sektor masyarakat merasakan pemilikan dan tanggungjawab untuk memainkan peranan mereka dalam menangani cabaran itu.

"Hanya dengan bekerjasama kita boleh mewujudkan sebuah dunia yang sihat dan selamat yang tidak berhadapan dengan jenayah berkaitan dadah dan keganasan, dan jika terdedah merasakan mereka boleh mempunyai harapan untuk masa depan", tambah Encik Fedotov.

UNODC mengetuai Kempen Dadah Dunia untuk meningkatkan kesedaran mengenai cabaran utama yang menimbulkan dadah haram kepada masyarakat secara keseluruhannya dan terutamanya kepada golongan muda. Menggunakan slogan "Tindakan Global untuk Komuniti sihat tanpa Dadah", kempen tahun ini bertujuan untuk mendapatkan sokongan dan inspirasi kepada orang ramai untuk bertindak terhadap penyalah gunaan dadah.


sumber:

Dapatkan maklumat lanjut dadah dan menyertai Laman Facebook:

Post a Comment

1 Comments

  1. Dadah...sekarang sudah terlampau ramai yang menjadi penagih...apa tindakan kita kepada mereka ini?

    ReplyDelete