AMANAT HADI AWANG - Tun Dr. Mahathir Ulas.

Dr. Mahathir Mohamad at Che Det on January 07, 2013 menulis

1. Dari penubuhannya pemimpin Pan Malayan Islamic Party (PMIP) kini dikenali sebagai PAS (Parti Islam SeMalaysia), dalam usaha mereka untuk sokongan mengutuk ahli-ahli UMNO sebagai kafir (kafir) untuk bekerjasama dengan bukan Islam. Ini diikuti pada bulan April 1981 dengan kenyataan Hadi Awang bahawa ahli-ahli UMNO adalah kafir (kafir) kerana UMNO perpetuates perlembagaan penjajah, perpetuates-undang dan peraturan-orang kafir, perpetuates peraturan Arab pra-Islam, jahiliah.


Kerana perkara-perkara ini perjuangan PAS merupakan jihad (suci perjuangan), ucapan mereka adalah jihad, derma mereka (PAS) adalah jihad. Kerana perjuangan mereka (perang) terhadap orang-orang (ahli UMNO), jika mereka mati mereka akan menjadi syahids (pejuang Islam) mereka mati dalam Islam. Beliau berkata bahawa mereka tidak perlu untuk menjadi seorang Yahudi, tidak perlu untuk menjadi seorang Kristian, tidak perlu menjadi Hindu atau Buddha, mereka menjadi kafir jika mereka politik berasingan daripada agama.

 2. Kesan daripada kedua-dua pengumuman adalah jauh lebih daripada yang diketahui umum. Mereka telah menyebabkan perpecahan yang mendalam di kalangan orang Melayu Islam yang semua Sunni dan pengikut Imam yang sama, Imam Shafie. Biasanya berpecah dalam masyarakat Islam akibat tafsiran dan ajaran Imam berbeza. Oleh itu Sunni dan Shiahs begitu mendalam dibahagikan bahawa mereka menganggap satu sama lain sebagai bukan Islam. Hasilnya mereka telah berjuang dan membunuh antara satu sama lain selama lebih daripada seribu tahun.

3. Tiada pembahagian itu di kalangan Melayu Islam sehingga PAS telah ditubuhkan. Segera PAS mengisytiharkan bahawa orang-orang yang tidak menyertai kafir (kafir). Tetapi punca yang paling mujarab perpecahan di kalangan Melayu Sunni adalah disebabkan lafaz Hadi Awang, kini Presiden PAS. Serangan kata-kata beliau terhadap UMNO dan mengutuk Melayu UMNO sebagai kafir (murtad atau kafir) yang telah menyebabkan penolakan ahli PAS UMNO Imam semasa solat. Mereka akan mengadakan solat berasingan di belakang Imam mereka sendiri.

 4. Ahli PAS walaupun membina masjid mereka sendiri, enggan makan daging yang disembelih oleh penyokong UMNO, menolak kesahihan perkahwinan dirasmikan oleh UMNO Kadis, dan mengebumikan mayat mereka di tanah perkuburan yang berasingan.

5. Ahli keluarga yang sama adalah pengikut UMNO dijauhi oleh orang-orang yang menyokong PAS.

6. Malah ahli PAS yang benar-benar percaya bahawa 3 juta ahli UMNO, keluarga mereka dan penyokong mereka bukan beragama Islam. Mereka semua adalah kafir atau kafir dan murtad.

7. Melayu tidak biasanya ganas tetapi telah ada kematian seperti orang-orang di Memali di mana anggota polis dan penyokong PAS kehilangan nyawa mereka. Kerana kita tidak mempunyai keganasan dan pembunuhan biasa seperti yang berlaku di negara-negara Islam yang lain di mana umat Islam terbahagi kepada Shiah dan Sunni, perpecahan dan permusuhan antara orang Melayu Islam tidak begitu ketara. Ia hanya semasa pilihan raya yang berpecah ini menjadi satu faktor.

8. Ahli PAS telah menjadi begitu fanatik dalam sokongan mereka terhadap parti bahawa walaupun apabila Parti dan pemimpin melanggar injunksi mereka sendiri, mereka terus sokongan buta mereka parti. Oleh itu, selepas mengatakan bahawa UMNO adalah kafir kerana ia berfungsi dengan kafir, sekarang bahawa PAS telah dilakukan sama, ahli PAS terus menyokong parti mereka. Fanatik mereka seolah-olah buta mereka kepada kepura-puraan pemimpin mereka.

9. Ia mungkin berbaloi untuk memeriksa pengumuman Hadi Awang kerana kebanyakan ahli PAS melihat kepadanya sebagai sempurna dan tidak berdosa (ma'asum). Apa yang memang tidak Hadi bermakna apabila dia membuat Amanat beliau 1981.

10. Beliau berkata bahawa PAS menentang UMNO kerana ia telah mengekalkan perlembagaan penjajah. Yang sebahagian perlembagaan adalah dia merujuk kepada?

11. Perlembagaan yang diguna pakai oleh Malaysia apabila kemerdekaan memperuntukkan:
a) Seorang raja berperlembagaan;
b) Parlimen yang dipilih oleh rakyat;
c) Satu Eksekutif Perdana Menteri dan Kabinet dari parti atau wakil yang mempunyai sokongan majoriti di Parlimen;
d) pemisahan kuasa antara eksekutif, perundangan dan kehakiman;
e) kedaulatan undang-undang dan kesaksamaan sisi undang-undang;
f) Ujian yang dijalankan oleh mahkamah di mana prosedur termasuk keterangan oleh saksi dan bukti juga keadaan;
g) raja untuk melantik Perdana Menteri atau Ketua Menteri berdasarkan sokongan daripada undang-undang yang dipilih tetapi tidak boleh menolak Kerajaan yang terbentuk melainkan undi bukan keyakinan telah diluluskan terhadap Kerajaan yang berkenaan;
h) Kebebasan untuk mempercayai dalam dan mengamalkan agama-agama lain dan
i) Tiada pengenaan undang-undang Islam ke atas bukan Islam.

12. Terdapat unsur-unsur konsep bukan Islam barat tadbir urus dalam semua ini dan banyak lagi. Jika PAS mempertimbangkan penerimaan mereka menjadikan UMNO kafir, apa yang PAS akan menggantikan mereka dengan. PAS mahu:
 a) Perlembagaan raja akan digantikan dengan raja mutlak?
b) PAS ingin untuk menggantikan dipilih Parlimen dengan Dewan yang dibuat penama pemerintah mutlak?
c) PAS menerima seorang Perdana Menteri dan Kabinet yang dilantik oleh raja walaupun mereka tidak disokong oleh majoriti ahli-ahli Dewan?
d) Adakah pemisahan kuasa antara eksekutif, perundangan dan kehakiman akan dimansuhkan?
e) Sekiranya terdapat tiada kedaulatan undang-undang?
f) ujian Perlu dijalankan tanpa memerlukan hakim-hakim yang telah dilantik di mahkamah undang-undang ditubuhkan?
g) Sekiranya mahkamah hanya mencari orang tertuduh bersalah jika terdapat empat orang saksi yang berdiri tinggi untuk menjamin fakta jenayah?
h) Sekiranya bukti perlembagaan seperti DNA dan cap jari akan ditolak?
i) Sekiranya raja diberi kuasa untuk melantik dan memecat Kerajaan sesuka hati dan mewah?

13. Untuk membersihkan udara dan memberi asas agama untuk lafaz Hadi Awang bahawa perlembagaan penjajah, beliau mesti menjelaskan bagaimana Perlembagaan Malaysia perlu berubah supaya tidak menjadi pengekalan perlembagaan penjajah.

14. Saya mengesyaki dia akan menjawab bahawa saya tidak layak untuk mempersoalkan kepadanya kerana saya bukan seorang ulamak. Tetapi saya akan hidup di bawah perlembagaan Hadi jika adorers PAS beliau adalah untuk memberinya kemenangan dalam Pilihanraya Umum ke-13. Sebagai warganegara saya mesti tahu apa yang saya akan masuk untuk, walaupun DAP dan penyokong tidak mahu tahu. Dan saya percaya ramai rakyat, umat Islam dan bukan Islam mahu tahu.

15. DAP mungkin percaya bahawa mereka akan dapat mengendalikan Hadi dan "Amanat" beliau, tetapi perjuangan DAP untuk melakukan ini akan menjejaskan kestabilan negara, mencegah ia daripada membangun dan berkembang.

Post a Comment

0 Comments